Światła do jazdy dziennej sprawiają, że Twój samochód jest lepiej widoczny na drodze - zwłaszcza w słoneczne dni. Ale uwaga! Nie zawsze możesz z nich korzystać. Sprawdź, jak działają DRL-y, czym różnią się od świateł mijania, ile kosztują i o czym pamiętać, jeśli chcesz zamontować je w swoim aucie.

Światła do jazdy dziennej przypominają - ale tylko pozornie - tradycyjne światła mijania. Barwa światła, jak i całe przednie oświetlenie wydają się być identyczne. Wystarczy jednak poświęcić na porównanie obu rodzajów świateł zaledwie kilka chwil, aby wychwycić istotne różnice.

Zobacz, czym różnią się światła do jazdy dziennej od innych typów oświetlenia w samochodzie i jak prawidłowo z nich korzystać.

Co to są światła do jazdy dziennej?

Światła do jazdy dziennej (w skrócie DRL – z ang. Daytime Running Lights) to specjalne lampy w samochodzie, które mają poprawiać widoczność pojazdu w ciągu dnia. Ich zadaniem jest sprawić, żeby Twój samochód był lepiej widoczny dla innych kierowców i pieszych, nawet w słoneczne dni.

Światła do jazdy dziennej włączają się automatycznie po uruchomieniu silnika i działają tylko wtedy, gdy jest jasno, co oznacza, że nie trzeba wtedy używać świateł mijania.

Ciekawostka

Światła do jazdy dziennej są nie są standardowym elementem każdego pojazdu, ale od 2011 roku są na obowiązkowym wyposażeniu każdego samochodu sprzedawanego na terenie Unii Europejskiej.

Jeżeli więc masz samochód wyprodukowany po 2011 roku przeznaczony na rynek EU (a więc np. nie jest to egzemplarz sprowadzony ze Stanów Zjednoczonych), masz na pokładzie tego typu światła.

Jak działają światła do jazdy dziennej?

Światła do jazdy dziennej świecą wyraźnym, białym światłem, ale o mniejszej mocy niż światła mijania. Najczęściej są to nowoczesne diody LED, które pobierają mniej energii i mają dłuższą żywotność. Co ważne, w czasie ich działania nie świecą się tylne światła samochodu.

Czym światła do jazdy dziennej różnią się od świateł mijania?

Różnic pomiędzy światłami do jazdy dziennej a światłami mijania jest kilka. Dotyczą one przede wszystkim umiejscowienia w samochodzie, funkcji oraz okoliczności, w których są lub powinny być używane.

1. Światła do jazdy dziennej świecą tylko z przodu

Jak już wspomnieliśmy, gdy kierowca używa świateł do jazdy dziennej, jest to widoczne jedynie z przodu pojazdu. Światła do jazdy dziennej nie świecą się z tyłu.

2. Światła do jazdy dziennej włączają się automatycznie

Światła do jazdy dziennej włączają się z automatu przy uruchomieniu silnika samochodu, stąd niektórzy nazywają je światłami automatycznymi.

Automatyczne światła do jazdy dziennej znajdziesz przy standardowych światłach mijania. Starsze pojazdy mają na manetce/pokrętle zaznaczone światła w następującej kolejności: 0 (brak jakiegokolwiek oświetlenia) -> światła pozycyjne -> światła mijania.

W nowszych samochodach, zgodnie z wymogami Unii Europejskiej, na pierwszej pozycji są właśnie światła do jazdy dziennej (AUTO). Nie ma więc możliwości poruszania się nowym - lub w miarę nowym - samochodem z UE bez włączonych świateł, no chyba, że ulegną one awarii.

3. Światła do jazdy dziennej NIE oświetlają drogi przed samochodem

W przeciwieństwie do świateł mijania, światła dzienne nie oświetlają drogi przed pojazdem. Światła do jazdy dziennej sprawiają, że inni widzą Ciebie. Światła mijania – że Ty widzisz drogę

Rodzaje świateł do jazdy dziennej

Światła do jazdy dziennej nie zawsze wyglądają tak samo i nie zawsze działają w ten sam sposób. Na rynku dostępne są różne ich rodzaje – zarówno pod względem konstrukcji, jak i technologii. Zobacz, czym się różnią.

Światła LED czy halogenowe – jakie są różnice?

Obecnie najpopularniejsze są światła do jazdy dziennej w technologii LED. Mają one sporo zalet:

  • są energooszczędne,

  • mają długą żywotność,

  • zapewniają wyraźne, białe światło,

  • wyglądają nowocześnie.

Starsze modele aut lub tańsze zestawy dodatkowe mogą mieć DRL-y halogenowe. Są one mniej efektowne, bardziej energochłonne i szybciej się zużywają.

Światła DRL z funkcją świateł pozycyjnych

Na rynku dostępne są też światła do jazdy dziennej 2w1, czyli takie, które po zmroku automatycznie przełączają się w światła pozycyjne. To wygodne rozwiązanie, bo nie wymaga ingerencji kierowcy – oświetlenie dostosowuje się samo do warunków na drodze.

W praktyce wygląda to tak:

  • w dzień świecą światła do jazdy dziennej (przód),

  • po zmroku DRL przygasają lub zmieniają tryb i świecą jako światła pozycyjne (przód i tył).

To rozwiązanie coraz częściej stosowane w nowoczesnych samochodach.

Fabryczne a dodatkowe światła do jazdy dziennej

Większość nowoczesnych samochodów ma światła do jazdy dziennej montowane fabrycznie, czyli są one częścią standardowego wyposażenia auta. Zwykle są zintegrowane z przednim oświetleniem i mają estetyczny, nowoczesny wygląd.

Jeśli jednak Twój samochód nie ma DRL-ów, możesz je zamontować samodzielnie jako dodatkowy zestaw. Takie światła można kupić w sklepach motoryzacyjnych, ale trzeba pamiętać, że muszą one spełniać konkretne normy i mieć homologację.

Jak prawidłowo używać świateł do jazdy dziennej?

Przepisy jasno określają, kiedy wolno jechać tylko na DRL-ach, a kiedy obowiązkowo trzeba włączyć światła mijania.

Kiedy można jechać tylko na światłach do jazdy dziennej?

Światła do jazdy dziennej możesz włączyć tylko w bardzo konkretnych warunkach:

  • w ciągu dnia,

  • przy dobrej widoczności,

  • poza terenem zabudowanym lub w jego obrębie - o ile nie ma złych warunków pogodowych.

Jeśli jest jasno, sucho i widoczność jest dobra, DRL-y w zupełności wystarczą.

Kiedy trzeba włączyć światła mijania?

Światła mijania są obowiązkowe, gdy:

  • zapada zmrok,

  • jest noc,

  • pogarszają się warunki na drodze (np. deszcz, mgła, śnieg),

  • wjeżdżasz do tunelu (nawet w dzień!),

  • widoczność jest ograniczona.

W takich sytuacjach DRL-y to za mało - nie świecą bowiem tylne światła pojazdu, co sprawia, że auto może być gorzej widoczne z tyłu.

A co z jazdą w tunelu lub w deszczu?

Jazda na światłach do jazdy dziennej w tunelu, podczas deszczu albo we mgle to częsty błąd kierowców. Tymczasem przepisy są tutaj bardzo konkretne: w tunelu, w czasie opadów deszczu, śniegu, mgły czy podczas zmniejszonej przejrzystości powietrza musisz przełączyć się na światła mijania. Dlaczego? Bo DRL-y świecą tylko z przodu. A w takich warunkach ważne jest, żeby Twoje auto było dobrze widoczne także od tyłu.

Jak zamontować światła do jazdy dziennej w aucie?

Jeśli Twój samochód nie ma fabrycznych świateł do jazdy dziennej, nic straconego. Możesz je zamontować samodzielnie. Nie jest to trudne, ale trzeba trzymać się kilku ważnych zasad. Źle zamontowane DRL-y mogą nie tylko wyglądać nieestetycznie, ale też nie spełniać swojej funkcji, a w skrajnym przypadku możesz dostać za nie mandat.

Gdzie można zamontować światła do jazdy dziennej?

Przepisy dokładnie określają miejsce montażu DRL-ów. Światła muszą być umieszczone:

  • symetrycznie, po obu stronach auta,

  • maksymalnie 40 cm od bocznej krawędzi pojazdu,

  • na wysokości od 25 cm do 150 cm nad jezdnią,

  • minimum 60 cm od siebie (chyba że auto jest węższe, wtedy dopuszcza się mniejszy odstęp).

Najczęściej DRL-y montuje się w zderzaku lub w kratkach wentylacyjnych w przednim pasie samochodu.

O czym pamiętać przy instalacji?

Podstawowe zasady montażu świateł do jazdy dziennej:

  • DRL-y muszą posiadać homologację (oznaczenie literą „RL” i odpowiednim numerem),

  • lampy muszą automatycznie wyłączać się po włączeniu świateł mijania,

  • instalacja powinna być podłączona do stacyjki — czyli DRL-y zapalają się automatycznie po uruchomieniu silnika.

Dobrze jest też zadbać o estetykę: przewody powinny być ukryte, a same lampy zamocowane solidnie, żeby nie wypadły podczas jazdy.

Najczęstsze błędy przy montażu DRL-ów

Oto lista rzeczy, których lepiej unikać:

  • montaż świateł zbyt nisko lub zbyt wysoko,

  • brak homologacji - tanie lampy z nieznanych źródeł,

  • złe podłączenie - światła świecą nawet po wyłączeniu silnika albo nie gasną przy włączeniu świateł mijania,

  • montaż tylko z jednej strony auta,

  • prowadzenie kabli na wierzchu lub „na szybko” taśmą.

Naszym okiem

Jeśli nie czujesz się pewnie w elektryce samochodowej, lepiej oddać auto do warsztatu. Montaż DRL-ów nie jest drogi, a masz wtedy pewność, że wszystko będzie zgodne z przepisami i bezpieczne.

Ile kosztują światła do jazdy dziennej?

Światła do jazdy dziennej nie są dużym wydatkiem, zwłaszcza jeśli porównać je do korzyści, jakie dają, czyli lepszej widoczności i niższego zużycia energii niż w przypadku świateł mijania. Na rynku znajdziesz zarówno bardzo tanie zestawy, jak i markowe DRL-y z wyższej półki.

Światła LED - od ilu złotych?

Najtańsze zestawy świateł LED do jazdy dziennej można kupić już od około 50-80 zł. W tej cenie znajdziesz proste lampy uniwersalne, które pasują do większości samochodów. Trzeba jednak pamiętać, że w tej kategorii często trafiają się produkty bez homologacji, a to oznacza kłopoty podczas kontroli drogowej.

Lepszej jakości DRL-y LED z homologacją kosztują zwykle od 150 do 300 zł. To już sprawdzone marki, gwarancja trwałości i zgodność z przepisami.

Topowe modele od renomowanych producentów (np. Philips, Osram, Hella) potrafią kosztować nawet 400-600 zł lub więcej, zwłaszcza jeśli mają dodatkowe funkcje, np. automatyczne ściemnianie czy światła pozycyjne.

Koszt montażu u mechanika

Jeśli nie chcesz montować DRL-ów samodzielnie, możesz zlecić to w warsztacie. Cena montażu zależy od modelu samochodu i rodzaju świateł, ale średnio zapłacisz:

  • od 100 do 300 zł za montaż prostych świateł LED,

  • nawet do 500 zł w przypadku bardziej skomplikowanych instalacji (np. z dodatkowym modułem sterującym lub zintegrowaniem z oświetleniem fabrycznym).

Przykłady cen popularnych modeli DRL

Model świateł

Cena (około)

Uniwersalne LED no name (Allegro)

50-80 zł

Philips DayLight 9

300-400 zł

Osram LEDriving PX-5

250-350 zł

Hella LEDayFlex

400-600 zł

Ring Automotive RL039

150-250 zł

Warto pamiętać, że oprócz samych świateł, liczy się też jakość wykonania, gwarancja i homologacja. Lepiej nie oszczędzać na DRL-ach - dobrze zamontowane i markowe światła będą działać bez problemu przez wiele lat.

Światła do jazdy dziennej a ubezpieczenie

Niezależnie od rodzaju świateł, według polskiego prawa pojazd poruszający się pod drogach publicznych musi mieć sprawne oświetlenie. W wielu przypadkach jesteś w stanie zmienić żarówkę w lampie samochodu, ale nie zawsze jest taka możliwość.

Niestety coraz częściej z taką - wydawać by się mogło - błahą sprawą trzeba udać się do serwisu. Problem polega na tym, że taki samochód nie może poruszać się po drogach. Ryzykujesz nie tylko mandatem i zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, narażasz siebie i innych uczestników ruchu na niebezpieczeństwo.

W takiej sytuacji dobrze jest skorzystać z ubezpieczenia assistance (ASS), które zazwyczaj (w wersji rozszerzonej) obejmuje awarię samochodu, w tym jego oświetlenia.

Chcesz wiedzieć, ile kosztuje ochrona kierowcy i pasażerów w ramach ASS? Oferty ubezpieczenia OC wraz z dobrowolnym assistance kilkunastu firm sprawdzisz w naszym kalkulatorze OC i AC.

Warto wiedzieć:

  1. Światła do jazdy dziennej (DRL) zwiększają widoczność auta w dzień, ale nie zastępują świateł mijania po zmroku, w tunelu, w deszczu czy we mgle.

  2. DRL-y można stosować tylko w dobrych warunkach pogodowych i przy dobrej widoczności, głównie w ciągu dnia. Gdy pogoda się pogarsza, trzeba włączyć światła mijania.

  3. Na rynku dostępne są różne rodzaje świateł do jazdy dziennej: LED (najpopularniejsze i najbardziej energooszczędne), halogenowe (starsze) oraz DRL-y z funkcją świateł pozycyjnych.

  4. Montując światła do jazdy dziennej samodzielnie, trzeba pamiętać o przepisach: ważna jest ich wysokość, odległość od siebie, homologacja i prawidłowe podłączenie do instalacji elektrycznej auta.

  5. Ceny świateł do jazdy dziennej zaczynają się od około 50 zł, ale dobrej jakości zestawy znanych marek kosztują zwykle od 150 do 400 zł. Koszt montażu w warsztacie to dodatkowe 100-500 zł, w zależności od auta i stopnia skomplikowania prac.

FAQ - najczęściej zadawane pytania

  1. Jakie to są światła do jazdy dziennej?

    Światła do jazdy dziennej (DRL) to specjalne lampy w samochodzie, które służą do poprawy widoczności pojazdu w ciągu dnia. Świecą wyraźnym, białym światłem z przodu auta, ale nie oświetlają drogi ani nie mają tylnych świateł. Najczęściej są to nowoczesne światła LED.

  2. Czy światła mijania i dzienne to to samo?

    Nie, światła mijania i światła do jazdy dziennej to dwa różne rodzaje oświetlenia. Światła mijania służą do jazdy po zmroku, w tunelach i w trudnych warunkach pogodowych. Oświetlają drogę przed samochodem i świecą także z tyłu pojazdu. Światła do jazdy dziennej używa się tylko w dzień, przy dobrej widoczności. Świecą wyłącznie z przodu i pomagają innym zauważyć auto na drodze.

  3. Kiedy mam prawo używać świateł do jazdy dziennej?

    Możesz używać świateł do jazdy dziennej tylko w ciągu dnia i przy dobrej widoczności, zarówno w terenie zabudowanym, jak i poza nim. Musisz jednak pamiętać, że w tunelu, podczas deszczu, śniegu, mgły lub po zmroku obowiązkowo trzeba włączyć światła mijania.

  4. Jak włącza się światła do jazdy dziennej?

    W większości samochodów światła do jazdy dziennej włączają się automatycznie po uruchomieniu silnika i gasną po jego wyłączeniu. W starszych modelach lub przy dodatkowym montażu DRL mogą być też osobno włączane i wyłączane przełącznikiem lub ręcznie przez kierowcę.