SUV-y i crossovery mają wiele wspólnych cech. Oba typy aut terenowych mają wysokie nadwozie, a ich prześwit jest znacznie większy niż w przypadku klasycznych samochodów osobowych. Skoro tyle je łączy, dlaczego stanowią dwie różne kategorie? Okazuje się, że długa jest również lista różnic między crossoverem a SUV-em. Co będzie lepszym wyborem dla Ciebie? Oto nasze porównanie!

Wydaje Ci się, że SUV różni się od crossovera wielkością nadwozia? Różnic między tymi dwoma typami samochodów jest znacznie więcej. Dotyczą nie tylko gabarytów, ale także konstrukcji i parametrów technicznych. SUV-y znacznie lepiej sprawdzają się w warunkach terenowych, a auto typu crossover doskonale nadaje się także do miasta.

Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 3 minuty
  • Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Co wyróżnia na rynku SUV-y, a co crossovery? Które są droższe w utrzymaniu? Zobacz nasze porównanie, zanim zdecydujesz się na zakup któregoś z nich.

Czym jest samochód typu SUV?

Skrótowa nazwa SUV pochodzi od angielskiego określenia Sport Utility Vehicle.  W języku polskim można to rozumieć jako samochód sportowo-użytkowy. SUV-y wywodzą się z aut terenowych, ale jednocześnie są bardzo uniwersalnymi pojazdami. 

Warto wiedzieć

Pierwszym modelem w ramach tego segmentu był Range Rover wyprodukowany w 1970 roku. Doceniono go za umiejętne połączenie cech auta osobowego z jazdą typu off-road.

Powszechnie SUV-y uznaje się za pojazdy dla osób aktywnych, które szukają samochodu zarówno do codziennych dojazdów, jak i do większych wyzwań - gdy trzeba zapakować sprzęt sportowy, zorganizować wyjazd z przyczepą kempingową czy wyjechać na dłuższe wakacje z dużą liczbą bagaży. To wszystko przy maksymalnym bezpieczeństwie i komforcie podróży.

Pierwszy Range Rover (I generacja z 1970 roku)  był wyposażony w lekki, aluminiowy silnik V8 ze stałym napędem na cztery koła. Jego premiera miała miejsce 14 czerwca (www.landrover.pl).

SUV to zatem udany kompromis między samochodem typowo rodzinnym a terenowym o sportowym zacięciu. Już wariant 5-osobowy doskonale sprawdza się w tym celu, ale producenci oferują również SUV-y w wersjach dla 7 osób. Jednym z popularnych przykładów jest Volvo XC90.

Jak wygląda SUV?

Niezależnie od marki czy roku produkcji w SUV-ach można wskazać kilka najbardziej charakterystycznych cech. Są to:

  • wysokie nadwozie,
  • duży prześwit,
  • wysoka pozycja prowadzącego za kierownicą,
  • przestronność kabiny pasażerskiej,
  • terenowe zawieszenie,
  • przeważnie napęd na cztery koła (dostępne są również warianty z napędem przednim lub na tylną oś).

Przestronność SUV-a

Bagażniki SUV-ów są równie przestronne, co kabiny pasażerów. Co ważne, dostęp do pakunków jest bardzo wygodny i nieograniczony. Wszystko dzięki konstrukcji typowego SUV-a. Z tyłu znajduje się szeroka, w całości podnoszona klapa bagażnika. Na podróż tym autem nie będą narzekać nawet osoby o wysokim wzroście - dach jest przeważnie całkowicie płaski i zawieszony dość wysoko.

Napęd SUV-a

Skoro SUV-y wywodzą się z aut terenowych, napę na cztery koła powinien być w ich standardzie. I rzeczywiście tak jest, jednak dostępne są również modele wyposażone w w napę na jedną (przednią lub tylną oś). 

Pamiętajmy, że napę na obie osie (najlepiej sterowany elektrycznie) znacząco poprawia bezpieczeństwo jazdy zwłaszcza w trudnych warunkach na drodze - lód, sypki śnieg czy błoto to wówczas żadna przeszkoda do wygodnej podróży.

Systemy bezpieczeństwa w SUV-ach

Producenci samochodów typu SUV stosują  w swoich modelach zaawansowane systemy monitorowania jazdy, zachowania kierowcy, kontroli zawieszenia czy stabilności. To wszystko ma wpływać na zwieszenie bezpieczeństwa na drodze oraz komfortu podróży. Właśnie dlatego uważa się, że SUV-y są bezpieczniejsze od innych segmentów samochodów.

Wymieńmy zaledwie kilka rozwiązań, dzięki których użytkownik SUV-a może czuć się bezpieczniej od innych:

  • ostrzeżenie przed ruchem poprzecznym wokół auta,
  • systemy Dynamic Response Pro i Adaptive Dynamics,
  • automatyczne hamowanie awaryjne (AEB),
  • monitorowanie martwego pola,
  • asystent utrzymania pasa ruchu, 
  • asystent wiatru bocznego.

Jak widać, technologia wykorzystywana na rynku motoryzacyjnym w imię bezpieczeństwa już dawno wyszła poza czujniki czy kamery parkowania - te już od lat znajdują się w standardzie wyposażenia nie tylko SUV-ów czy crossoverów.

Zobacz nasz poradnik: SUV-y do 30 tys. zł - którego warto kupić?

Duży prześwit SUV-ów

Co to właściwie znaczy i jakie korzyści przynosi? Prześwit to odległość między najniżej położonym punktem nadwozia auta a powierzchnią jezdni. Ten parametr zyskuje największe znaczenie przy pokonywaniu dużych nierówności terenu czy innych przeszkód spotykanych również w mieście (krawężniki, chodniki, progi zwalniające).

Dzięki dużemu prześwitowi samochód nie ma problemu z bezkolizyjnym przejazdem w takich miejscach i ryzyka uszkodzenia elementów podwozia. Zupełnie inaczej jest w samochodach sportowych, gdzie prześwit jest niski, aby obniżyć środek ciężkości pojazdu i uzyskać lepszą aerodynamikę jazdy.

Crossover - co to znaczy?

Jak sama nazwa wskazuje, crossover  to samochód stanowiący skrzyżowanie kilku segmentów pojazdów. Pierwsze crossovery pojawiły się na rynku w tym samym czasie co SUV, czyli w latach 70. XX wieku. Ten typ nadwozia upowszechnił się jednak dopiero w kolejnym stuleciu. 

W praktyce crossover może stanowić połączenie samochodu osobowego z vanem, auta terenowego z nadwoziem combi czy typowego samochodu miejskiego z modelem sportowo-rekreacyjnym (tzw. miejski crossover). 

Za pierwszy crossover w historii motoryzacji uznawany jest Matra-Simca Rancho z fabryki francuskiej marki Matra, choć zdania co do prekursorstwa są dość podzielone. Dziś najpopularniejszym modelem w tym segmencie wydaje się Nissan Quashqai, który w pierwszej generacji był produkowany od 2006 roku. Poza tym do tej kategorii zalicza się rów niepopularne Toyotę RAV4 oraz Hondę CR-V.

Nissan Quashqai uchodzi za pioniera miejskich, kompaktowych crossoverów. Od 2021 roku produkowana jest 3. generacja modelu

Jak wygląda samochód typu crossover?

Powiedzieliśmy, że dużą popularnością cieszą się crossovery łączące cechy SUV-a, combi oraz małego samochodu miejskiego. Jak zatem wygląda klasyczny pojazd z tego segmentu? Wyróżniają go:

  • zwykle napęd na przednią oś,
  • podniesione nadwozie (wzorowane na autach z segmentu B lub C),
  • prześwit wyższy niż w aucie osobowym, ale niższy niż w SUV-ach,
  • większa przestrzeń bagażowa i w kabinie niż w miejskich autach kompaktowych,
  • gabaryty mniejsze od SUV-a, ale większe niż od klasycznego auta osobowego.

Możliwość łączenia cech samochodów z różnych segmentów, również SUV, daje crossoverom pewną przewagę, a ich użytkownikom elastyczność. Taki samochód najlepiej czuje się co prawda na drodze asfaltowej, ale podoła także drogom gruntowym, kamienistym i innym nierównym nawierzchniom.

Crossover a SUV - czym się różnią?

SUV i crossover mają ze sobą wiele wspólnego, jednak wybór między nimi należy uzależnić od docelowego przeznaczenia. Decydują o tym przede wszystkim gabaryty oraz konstrukcja poszczególnych modeli. Najważniejsze podobieństwa i różnice między tymi dwoma typami aut zebraliśmy poniżej.

NADWOZIEGABARYTYKONSTRUKCJAPRZEZNACZENIE
SUVsegment od C wzwyżkonstrukcja od podstaw, łączy cechy aut terenowych i osobowychmiasto, trasa, teren (nawet trudniejszy)
Crossoversegment B/Ckonstrukcja bazująca na samochodach typu hatchbackmiasto, trasa, teren nieutwardzony
źródło: opracowanie własne rankomat.pl

Jazda w terenie

Zarówno SUV, jak i crossover wykazuje dobre właściwości terenowe, ale nawet w tym obszarze zachodzą między nimi różnice. Prześwit crossovera pozzwala bez problemu pokonywać nim niejskie przeszkody, jak krawężniki, wysokie chodniki czy ubytki w jezdni. Nowoczesny system wspomagania napędu pozwala także bez obaw wybrać się tym autem na drogę szutrową, jednak na tym zwykle koniec.

SUV ma standardowo większy prześwit niż crossover i jeszcze bliżej mu do auta terenowego. W tym przypadku w każdym modelu określa się takie parametry jak:

  • kąt natarcia (wskazuje stopień nachylenia wzniesienia, na które uda Ci się wjechać),
  • kąt rampowy (dotyczy wysokości wzniesienia),
  • kąt zejścia (parametr wskazujący na to z jak stromego zbocza możnesz zjechać),
  • głębokość brodzenia (dzięki któremu dowiesz się, do jakiego stopnia możesz pokonywać przeszkody wodne).

Jak się okazuje pod względem parametrów terenowych nawet SUV SUVowi nierówny.

Możliwości transportowe

Samochody crossover mają zasadniczo większą przestrzeń bagażową niż zwykłe osobówki. Nie mogą jednak pod tym względem równać się z SUV-ami. Za tę zależność odpowiadają przede wszystkim gabaryty aut w poszczególnych segmentach.

Porównajmy pojemność najpopularniejszego miejskiego crossovera - Nissana Quashqaia oraz chętnie kupowanego SUVa - Volvo XC60. Pierwszy z nich ma pojemność 436 l przy rozłożonych wszystkich pięciu siedzeniach. Volvo XC90 w standardzie ma już 483 l pojemności w tej samej konfiguracji

Warto wiedzieć SUV-em możesz bez problemu przewieźć mniej wymiarowy pakunek czy sprzęt sportowy, jak rower albo narty.

Podróżowanie z przyczepą

SUV-em można wygodnie podróżować nawet  z mocnym obciążeniem na dachu w postaci boxa bagażowego. A co z przyczepą? Pod takie auto podepniesz zarówno przyczepy lekkie, jak i te z większym obciążeniem własnym i nie tylko - przyczepą z motocyklami czy końmi.

Pozostańmy przy naszym Volvo XC60. Według producenta samochodu maksymalna masa holowanej przyczepy dla haka V-284 to 2000 kg , a nacisk pionowy na kulę haka to 90 kg. Ze względu na bardziej kompaktowe rozmiary do crossoverów lepiej podpinać wyłącznie lekkie przyczepy o masie do 7,5 tony. 

Crossover vs. SUV - które auto wybrać dla siebie?

Musisz wybrać między crossoverem a SUV-em? Wybór powinieneś uzależnić od swojego stylu jazdy, potrzeb oraz przeznaczenia pojazdu.

Jeżeli często wybierasz się w dalekie trasy i cenisz komfort podróży oraz dużo przestrzeni na bagaż - SUV to nadwozie stworzone dla Ciebie. Wysokie nadwozia i prześwity docenią także osoby, które na co dzień pokonują duże nierówności terenu (np. w górach). Nie bez powodu właśnie SUV-y często znajdują się na wyposażeniu służb górskich parków narodowych.

Spośród crossoverów powinny wybierać ci, którzy szukają wygodnego i ekonomicznego modelu to poruszania się głównie po mieście, czasem poza jego granice. Zdecydowanie łatwej nim manewrować w wąskich ulicach i wykazują stosunkowo niskie zużycie paliwa.

Według raportu Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego w TOP 10 najczęściej rejestrowanych w Polsce samochodów aż 7 modeli należało do segmentu SUV. To dane za I półrocze 2024 roku. Do tych, które pojawiły się na liście, należą:

  • Kia Sportage,
  • Toyota RAV4,
  • Hyundai Tucson.

Najpopularniejsze modele w grupie crossoverów stanowią:

  • Toyota Yaris Cross,
  • Dacia Duster,
  • Volkswagen T-roc.

Poszczególne modele mogą mieć różną wielkość i wyposażenie, jednak każdy z nich będzie odznaczał się lekko sportowym, a na pewno smukłym stylem.

Ile kosztuje ubezpieczenie SUV-a i crossovera?

Przy kalkulacji oferty OC ubezpieczyciel bierze pod uwagę markę i model auta, ale może także zwrócić większą uwagę na segment, do którego należy pojazd. Nie jest to jednak czynnik wprost decydujący o cenie ubezpieczenia OC SUV-a czy crossovera.

Poza typem nadwozia liczą się również:

  • rok produkcji,

  • pojemność silnika,

  • rodzaj napędu.

Warto wiedzieć

Nieco inaczej jest w przypadku polisy autocasco. Czasem typ nadwozia może zdecydować np. o tym, że ze względu na wysokie ryzyko zakład ubezpieczeń odmówi objęcia go ochroną.

Zwykle samochody z napędem na cztery koła i o dużych gabarytach wyposażone są jednocześnie w duże i mocne silniki. Jak wynika z raportu RanKING, w pierwszej połowie 2024 roku ten czynnik znacząco kształtował ceny ubezpieczenia OC.

Nie oznacza to jednak, że nie można znaleźć atrakcyjnej i kompleksowej ochrony dla swojego SUV-a czy crossovera bez ryzyka przepłacania. Wystarczy wykorzystać w tym celu kalkulator OC i AC - prowadzi on do wygodnego porównania ofert pochodzących od kilku, a nawet kilkunastu ubezpieczycieli.

Przykład

Sprawdziliśmy, ile będzie kosztować pakiet OC i AC dla 50-letniego kierowcy z Płocka. Model jego samochodu to Volvo XC90 z 2018 roku o pojemności silnika 2.0 l.

UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
622,00 zł rata od 210,25 zł
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
692,00 zł
Beesafe
OC
AC
Assistance
NNW
794,79 zł rata od 468,93 zł
Benefia
OC
AC
Assistance
NNW
843,00 zł
Uniqa
622,00 złrata od 210.25 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Trasti
692,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Beesafe
794,79 złrata od 468.93 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Benefia
843,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW

Pod lupę wzięliśmy także Dacię Duster II z 2013 roku. To crossover z silnikiem o pojemności 1.2 l. Oto jakie oferty uzyskała 45-letnia Barbara z Głubczyc.

UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
544,00 zł
Balcia Insurance
OC
AC
Assistance
NNW
610,00 zł
mtu24.pl
OC
AC Mini
Assistance
NNW
669,00 zł rata od 380 zł
Trasti
OC
AC/AC Mini
Assistance
NNW
726,00 zł
Trasti
544,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Balcia Insurance
610,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
mtu24.pl
669,00 złrata od 380.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Trasti
726,00 zł
OC
AC
Assistance
NNW

Wyraźnie widać, że właściciel samochodu z mniejszą mocą i pojemnością silnika płacą za OC mniej. W tym przypadku różnica wynosi średnio 100 zł, jednak wahania cen mogą sięgać znacznie szerzej.

Jak się okazuje, samochód terenowy niejedno ma imię! Jeśli jednak dokładnie określisz swoje potrzeby, nie powinieneś mieć problemu z wyborem crossover-SUV. Poza parametrami technicznymi weź również pod uwagę koszty eksploatacji jakie może generować konkretny model.

Kalkulator OC i AC posłuży Ci do oszacowania składki ubezpieczeniowej jeszcze przed zakupem auta. A gdy już zostaniesz szczęśliwm właącicielem, zostaniesz szybko o bezpiecznie przeprowadzony przez kolejne kroki zakupu ochrony.

Chcesz poznać szczegółową analizę cen ubezpieczeń komunikacyjnych? Znajdziesz ją tutaj! 

RanKING styczeń-czerwiec 2024

Co warto wiedzieć?

  1. Zarówno SUV, jak i crossover mają podwyższone nadwozie i większy prześwit, ale SUV lepiej sprawdza się w terenie, a crossover jest bardziej przystosowany do miasta.
  2. SUV-y dominują w rankingach sprzedaży samochodów w Polsce, z modelami takimi jak Kia Sportage, Toyota RAV4 i Hyundai Tucson na czele. Wśród crossoverów popularne są Toyota Yaris Cross i Dacia Duster.
  3. Rodzaj nadwozia samochodu nie jest czynnikiem, który bezpośrednio wpływa na wysokość składki ubezpieczenia OC. SUV-y są jednak zwykle wyposażone w mocne silniki o dużej pojemności, a to już ubezpieczyciele biorą pod uwagę - im większa pojemność, tym droższe może być OC.
  4. Crossovery powstały z myślą o poruszaniu się w miejskiej dżungli, ale samochody te sprawdzają się także na niewielkich nierównościach.
  5. W standardzie nowoczesnych SUV-ów mieszczą się zaawansowane system bezpieczeństwa. Można w nich znaleźć m.in. asystenta utrzymania pasa ruchu czy czujniki ruchu poprzecznego. Samochody typu crossover też mogą być w niej wyposażone, jednak  starszych modelach z tego segmentu takie rozwiązania zdarzają się rzadko.

FAQ - najczęściej zadawane pytania

  1. Czy każdy SUV ma napęd na cztery koła?

    Taki napęd stosuje większość producentów samochodów z tego segmentu, jednak zdarzają się również modele z napędem na jedną oś. Takie rozwiązanie często wpływa na niższą cenę modelu. W takim wariancie występuje np. Kia Sportage czy Hyundai Tucson.

  2. Czym się różni VAN od SUV-a?

    Co do zasady VAN wyposażony jest w przesuwne drzwi - tego rozwiązania próżno szukać w SUV-ach. Standardowo w VAN-ach montuje się trzy rzędy siedzeń (po trzy fotele w każdym). Klasyczny SUV ma natomiast 2 rzędy siedzeń, a w wariancie 7-osobowym dostępny jest również trzeci rząd. Jest w nim jednak znacznie mniej miejsca niż w VAN-ie.

  3. Czy crossover nadaje się do codziennej jazdy?

    Tak - to nadwozie stworzone do codziennych, głównie miejskich wyzwań. Wiele z tych modeli dostosowanych jest do przemieszczania się w ciasnych uliczkach oraz parkowania w trudno dostępnych miejscach.

  4. Co jest lepsze - crossover czy SUV?

    Wszystko zależy od tego, w jakim celu będziesz korzystać z samochodu. Crossover doskonale sprawdza się w mieście czy na trasie, ewentualnie na drogach nieutwardzonych z niewielkimi nierównościami. SUV to samochód sportowo-rekreacyjny, który sprawdzi się wszędzie tam, gdzie crossover, ale może też znacznie więcej. Do dyspozycji masz wówczas naprawdę dużą przestrzeń bagażową i wygodną kabinę pasażerską.