Jeśli planujesz wyjazd za granicę własnym autem, z wyprzedzeniem sprawdź swoje obowiązkowe ubezpieczenie OC. Co to znaczy? Nie w każdym kraju polskie OC działa tak jak w obrębie RP. Poza tym warto wiedzieć, jak uruchomić polisę, gdy dojdzie do szkody właśnie poza granicami kraju. Sprawdź, gdzie obowiązuje polskie ubezpieczenie auta, a w jakich państwach powinieneś mieć wykupioną dodatkową ochronę.

Wyjazdy zagraniczne to nie zawsze samolot i coraz rzadziej pociąg. Ogromna sieć autostrad szczególnie w krajach rozwiniętych i relatywnie niskie koszty podróży skłaniają Polaków do wypraw samochodowych. Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że z Południowej Polski do Chorwacji jest prawie taka sama jak nad Bałtyk.

Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 3 minuty
  • Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Wybierając się w podróż poza granice Polski, warto wiedzieć, że obowiązkowe ubezpieczenie OC może nie stanowić wystarczającego zabezpieczenia. W niektórych państwach problem ten rozwiązuje posiadanie Zielonej Karty, którą duża część ubezpieczyciele dodaje za darmo do obowiązkowej polisy.

Oto wszystko co trzeba wiedzieć o działaniu ubezpieczenia OC za granicą, aby uniknąć nieporozumień!

Gdzie obowiązuje polskie ubezpieczenie OC?

1 maja 2004 roku przedstawiciele większości państw europejskich podpisali Jednolite Porozumienie Wielostronne. Na jego mocy  ubezpieczenie OC kupione w kraju obowiązuje także na terenie Unii Europejskiej i Europejskiego Obszaru Gospodarczego. 

Pod Porozumieniem podpisało się także kilka innych krajów:

W efekcie na ich terenie nasze krajowe ubezpieczenie OC jest ważne i nie trzeba kupować dodatkowego ubezpieczenia w zakresie odpowiedzialności cywilnej.

W których krajach polskie ubezpieczenie samochodu nie zadziała?

Choć lista krajów, w których honorowane będzie nasze polskie OC jest długa, wciąż istnieją obszary, na których taka polisa nie zadziała w razie potrzeby. Wówczas trzeba postarać się o specjalną ochronę, np. w ramach systemu Zielonej Karty czy OC granicznego. 

Zobacz więcej:OC graniczne – kiedy jest potrzebne i ile kosztuje?

Czym jest Zielona Karta pojazdu?

Zielona Karta pojazdu to potwierdzenie tego, że został on ubezpieczony w Polsce. Jeśli więc doprowadzisz poza granicami kraju do kolizji lub wypadku, Twój ubezpieczyciel pokryje koszty likwidacji szkód osób trzecich. 

Uwaga!

Zakres ochrony w ramach tego Międzynarodowego Certyfikatu Ubezpieczeniowego jest identyczny, jak OC pojazdu w Polsce.

Dzięki systemowi Zielonej Karty w wybranych krajach nie trzeba martwić się o dodatkowe ubezpieczenie samochodu na wyjazd za granicę. W Polsce za realizację systemu odpowiada Polskie Biuro ubezpieczycieli Komunikacyjnych (PBUK). Do niego należy także likwidacja szkody wyrządzonej przez właściciela pojazdu ubezpieczonego poza Polską.

Które kraje należą do systemu Zielonej Karty?

Zielona Karta czy dodatkowe ubezpieczenie samochodu nie będzie Ci potrzebne w większości krajów należących do Unii Europejskiej oraz Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA). Jednak w gronie 46 biur narodowych  10 nie podpisało się pod Porozumieniem Wielostronnym. Efekt? Przejeżdżając przez te kraje samochodem, należy zadbać o wyrobienie wcześniej Zielonej Karty lub zakup ubezpieczenia OC granicznego. 

Polskie ubezpieczenie OC nie zadziała w:

  • Albanii,
  • Azerbejdżanie,
  • Białorusi,
  • Iranie,
  • Macedonii Północnej,
  • Maroko,
  • Mołdawii,
  • Tunezji,
  • Turcji,
  • Ukrainie.

Uwaga!

Zanim wyjedziesz za granicę, dokładnie sprawdź, którędy wiedzie Twoja trasa. Nawet jeśli w kraju docelowym wystarczy CI polskie ubezpieczenie OC, być może przejedziesz przez państwa, które go nie honorują. Jeśli na ich terenie dojdzie doprowadzisz do szkody, konsekwencji pozwoli Ci uniknąć właśnie Zielona Karta lub OC graniczne.

Jak uzyskać Zieloną Kartę przed wyjazdem za granicę samochodem?

Większość towarzystw ubezpieczeniowych w Polsce traktuje Zieloną Kartę jako bezpłatny dodatek do ubezpieczenia OC lub sprzedaje ją klientowi w bardzo korzystnej cenie. Każdy zakład ubezpieczeń może dowolnie kształtować warunki wydawania tego dokumentu. 

Międzynarodowy Certyfikat Ubezpieczenia Komunikacyjnego będzie dostępny za dodatkową opłatą np. w: Ergo Hestii, Wienerze czy towarzystwie TUZ Ubezpieczenia. Ile zatem kosztuje wyrobienie Zielonej Karty? Tam gdzie trzeba za nią zapłacić, zwykle ceny wahają się od 20 do 100 zł.

Wypowiedź eksperta

Zieloną Kartę należy pobrać w towarzystwie, w którym ma się podpisaną umowę ubezpieczenia OC! Klient nie ma dowolności w tym zakresie.
Stefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnychStefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Przed wyjazdem za granicę skontaktuj się ze swoim ubezpieczycielem i wskaż kraj, w którym będziesz potrzebować certyfikatu. Czarno-biały dokument wydawany jest na okres od 15 dni do 12 miesięcy. To właściciel pojazdu sam określa, na jak długo go potrzebuje.

Kto odpowiada za szkody za granicą?

Gdy doprowadzisz do szkody poza granicami polski, będziesz musiał udostępnić wszystkie niezbędne dane identyfikacyjne, a więc:

  • imię i nazwisko,
  • adres,
  • numer dowodu tożsamości,
  • dane pojazdu,
  • serię i numer polisy ubezpieczenia OC wraz z datą jego ważności oraz nazwą i adresem zakładu ubezpieczeń.

Likwidacją szkody zajmie się wówczas lokalny odpowiednik naszego polskiego PBUK.

Jeżeli natomiast  to Ty będziesz poszkodowanym, musisz zebrać wyżej wymienione dane od sprawcy zdarzenia.

Jeśli jest nim obywatel jednego z państw sygnatariuszy, po powrocie do Polski skontaktuj się z Polskim Biurem Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Na podstawie danych z polisy sprawcy Biuro wskaże reprezentanta ds. roszczeń. Podmiot ten reprezentuje na terytorium Polski zakład ubezpieczeń sprawcy i do niego należy właśnie skierować roszczenia z tytułu doznanej szkody.

Reprezentant jest zobowiązany do udzielenia odpowiedzi na zgłoszone żądanie wraz z uzasadnieniem w terminie 3 miesięcy od dnia zgłoszenia. Jeśli tego nie zrobi, roszczenie należy zgłosić do Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.

Co robić, gdy dojdzie do szkody komunikacyjnej za granicą?

Wszystko zależy od tego, jaki jest rodzaj szkody i co mówią lokalne przepisy. Pamiętajmy, że w Polsce nie ma obowiązku wzywania policji na miejskie kolizji, w której żaden z uczestników nie odniósł poważniejszych obrażeń. Zupełnie inaczej może być za granicą.

Zobacz też: Kiedy trzeba wezwać policję do kolizji, a kiedy nie?

Krokiem niezbędnym powinno być spisanie szczegółowego  oświadczenia o zdarzeniu drogowym, którego wzór warto wozić w aucie w dwóch wersjach językowych - polskiej i angielskiej. Powinny się w nim znaleźć następujące informacje:

  • dane właściciela pojazdu,
  • numer rejestracyjny pojazdu,
  • marka i model pojazdu,
  • nazwę towarzystwa ubezpieczeniowego,
  • numer polisy OC,
  • kraj ubezpieczenia pojazdu.

Poza tym w oświadczeniu należy zawrzeć:

  • wyraźne przyznanie się do winy sprawcy,
  • szczegółowy przebieg i okoliczności zdarzenia, 
  • opis uszkodzeń (najlepiej z dokumentacją zdjęciową).

Jak zlikwidować szkodę z ubezpieczenia OC za granicą?

Sposób i ścieżka likwidacji szkody za granicą może przebiegać bez komplikacji, jeśli zastosujemy się do obowiązujących procedur.

Wariant 1: Szkoda na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego

Jeżeli zdarzenie miało miejsce w obrębie Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG), o wypłatę odszkodowania należy się ubiegać w towarzystwie, w którym sprawca  kupił ubezpieczenie samochodu. Warto zgłosić się do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego lub Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Dowiesz się tam, kto jest reprezentantem ds. roszczeń zagranicznej firmy i może w Twoim imieniu prowadzić sprawę (zwykle tę rolę przejmuje polski ubezpieczyciel).

Jeśli zagraniczne towarzystwo ubezpieczeniowe sprawcy szkody nie będzie miała reprezentanta w Polsce, za proces likwidacji szkody odpowiada PBUK.

Wariant 2: Szkoda poza terenem Europejskiego Obszaru Gospodarczego 

Jeżeli do szkody doszło w kraju, który nie należy do  Europejskiego Obszaru Gospodarczego, zasady likwidacji szkody będą nieco inne. Nie możesz wówczas zgłosić się do pomoc do polskich instytucji, ale musisz działać bezpośrednio w firmie sprawcy szkody za granicą. Nie zawsze ta procedura przebiega szybko i sprawnie.

Zabezpieczeniem na taki wypadek może być własna polisa autocasco. Wówczas możesz starać się o likwidację szkody  w towarzystwie ubezpieczeniowym w Polsce, w którym mamy wykupione autocasco. 

Zobacz też: Co obejmuje ubezpieczenie autocasco?

Czy trzeba mieć potwierdzenie zakupu OC pojazdu za granicą?

W Polsce przyzwyczailiśmy się do tego, że nie musimy wozić ze sobą prawa jazdy, dowodu rejestracyjnego czy dowodu zawarcia umowy OC. O tym wszystkim musimy jednak pamiętać za granicą! W końcu tamtejsze służby nie mają swobodnego dostępu do bazy CEPiK, w której mogą zweryfikować dane kierowcy i pojazdu w przypadku kontroli.

Na wyjazd za granicę własnym samochodem należy zabrać:

  • ważną polisę ubezpieczenia OC (Zieloną Kartę lub OC graniczne),
  • dowód rejestracyjny pojazdu,
  • prawo jazdy.

Czy można mieć polskie OC na samochód zarejestrowany za granicą?

Zastanawiasz się, czy możesz ubezpieczyć w Polsce auto zarejestrowane w innym kraju? Aby odpowiedzieć na to pytanie, poszczególnie przypadki należy rozpatrywać indywidualnie. 

Przykład

Pan Mariusz mieszka i pracuje na stałe w Niemczech w Dortmundzie. Do Polski zjeżdża dwa razy do roku. Ma samochód, dwulitrowe Audi A6 z 2012 roku. W Niemczech za OC zapłaciłby za nie 400€, czyli ok. 1800 zł. W Polsce za ten sam samochód wychodzi 800 zł. Nie da się ukryć, że pan Mariusz wolałby ubezpieczyć samochód w Polsce, oszczędzając tym samym ok. 1000 zł.

Kluczowe znaczenie ma tutaj miejsce zameldowania na pobyt stały. Jeśli pan Mariusz jest zameldowany w Polsce, samochód również powinien być zarejestrowany, a co za tym idzie ubezpieczony, w Polsce. Niestety pan Mariusz jest zameldowany w Niemczech i tam ma zarejestrowany samochód. Chcąc opłacać OC w Polsce, musiałby się tu zameldować i zarejestrować auto.

Przykład

Pani Beata jeździ do pracy do Holandii - co miesiąc na trzy miesiące - po czym wraca. Pracuje i odkłada na kontynuację budowy domu w Kutnie. Na miejscu w Holandii kupiła sobie niedrogi samochód na bieżące dojazdy. Auto jest zarejestrowane za granicą, ale pani Beata chciałaby płacić za OC według polskich stawek.

Tutaj zamiar powrotu do Polski na stałe nieco zmienia postać rzeczy. Pani Beata nie ma adresu zameldowania na pobyt stały w Holandii. Przyjeżdża na pobyt tymczasowy, pracuje, po czym zjeżdża do Polski. Gdyby chciała, może zarejestrować samochód w Polsce, wykupić polisę OC w działającym tutaj towarzystwie ubezpieczeniowym i władze Holandii będą honorować takie ubezpieczenie. 

Przykład 3. Pan Tomek kupił okazyjnie samochód we Francji i zjechał nim do Polski. Wykupił ubezpieczenie krótkoterminowe, ale nie przeerjestrował go ponieważ ciąży na nim egzekucja komornicza, a on nie chce stracić auta. 

Samo zaniedbanie obowiązku rejestracji auta  grozi karą grzywny od 200 do 1000 zł. Jakiekolwiek nieprawidłowości z tym związane wyjdą na jaw przy pierwszej lepszej kontroli drogowej. To, co planuje zrobić pan Tomek, jest wysoce ryzykowne i skrajnie nieodpowiedzialne.

Na pojazd zarejestrowany za granicą żadne działające w Polsce towarzystwo ubezpieczeniowe nie  może wystawić polisy całorocznej. Jedyny dostęny wówcza rodzaj polisy OC, to 30-dniowe, krótkoterminowe OC - i to tylko jednorazowo. 

Przykład 1. Pan Mariusz mieszka i pracuje na stałe w Niemczech w Dortmundzie. Do Polski zjeżdża dwa razy do roku. Ma samochód, dwulitrowe Audi A6 z 2012 roku. W Niemczech za OC zapłaciłby za nie 400€, czyli ok. 1800 zł. W Polsce za ten sam samochód wychodzi 800 zł. Nie da się ukryć, że pan Mariusz wolałby ubezpieczyć samochód w Polsce, oszczędzając tym samym ok. 1000 zł. 

Kluczowe znaczenie ma tutaj miejsce zameldowania na pobyt stały. Jeśli pan Mariusz jest zameldowany w Polsce, samochód również powinien być zarejestrowany, a co za tym idzie ubezpieczony, w Polsce. Niestety pan Mariusz jest zameldowany w Niemczech i tam ma zarejestrowany samochód. Chcąc opłacać OC w Polsce, musiałby się tu zameldować i zarejestrować auto.

Przykład 2. Pani Beata jeździ do pracy do Holandii - co miesiąc na trzy miesiące - po czym wraca. Pracuje i odkłada na kontynuację budowy domu w Kutnie. Na miejscu w Holandii kupiła sobie niedrogi samochód na bieżące dojazdy. Auto jest zarejestrowane za granicą, ale pani Beata chciałaby płacić za OC według polskich stawek. 

Tutaj zamiar powrotu do Polski na stałe nieco zmienia postać rzeczy. Pani Beata nie ma adresu zameldowania na pobyt stały w Holandii. Przyjeżdża na pobyt tymczasowy, pracuje, po czym zjeżdża do Polski. Gdyby chciała, może zarejestrować samochód w Polsce, wykupić polisę OC w działającym tutaj towarzystwie ubezpieczeniowym i władze Holandii będą honorować takie ubezpieczenie. 

Przykład 3. Pan Tomek kupił okazyjnie samochód we Francji i zjechał nim do Polski. Wykupił ubezpieczenie krótkoterminowe, ale nie zgłosił zakupu pojazdu ani go nie przerejestrował, ponieważ ciąży na nim egzekucja komornicza, a on nie chce stracić auta. 

Samo zaniedbanie obowiązku zgłoszenia zakupu pojazdu grozi karą grzywny od 200 do 1000 zł. Jakiekolwiek nieprawidłowości z tym związane wyjdą na jaw przy pierwszej lepszej kontroli drogowej. To, co planuje zrobić pan Tomek, jest wysoce ryzykowne i skrajnie nieodpowiedzialne.

Na pojazd zarejestrowany za granicą żadne działające w Polsce towarzystwo ubezpieczeniowe nie  może wystawić polisy całorocznej. Jedyny rodzaj polisy OC, jaką polski agent ubezpieczeniowy może wystawić, jest 30-dniowe OC, i może to zrobić tylko raz. Wznowienie polisy 30-dniowej grozi poważnymi komplikacjami. 

Ile kosztuje ubezpieczenie OC samochodu, którym jeździsz za granicę?

Pytanie o pobyt za granicą pojawia się w naszym formularzu w kalkulatorze OC. 

jak długo samochód będzie używany za granicą

Czy to wpływa na ocenę ryzyka? Czy za granicą masz większe szanse spowodować stłuczkę? 

Teoretycznie tak. Po pierwsze, jesteś w obcym kraju, być może nie do końca znasz tamtejsze przepisy lub zwyczaje. Kiedy jedziesz do Wielkiej Brytanii, to już w ogóle jest Meksyk (nie dosłownie), jak we wszystkich państwach z lewostronnym ruchem drogowym. Powszechne jest tam wjechanie pod prąd.

Po drugie, za granicą koszt likwidacji szkody może być wyższy z uwagi na kurs walut, droższe usługi naprawcze, droższe części, wyższy koszt obsługi szkody, możliwą konieczność tłumaczenia dokumentów i załatwiania sprawy na odległość bez możliwości weryfikacji szkody. 

Porównaliśmy oferty dla przykładowego kierowcy na ten sam samochód, przy czym w jednej ofercie zaznaczyliśmy, że auto nie będzie się poruszać za granicą, a w drugiej - że będzie. Nasz przykładowy kierowca to 40-letni żonaty mężczyzna z Tarnowskich Gór, ma jedno 12-letnie dziecko, i 14-letniego Opla Vectrę, 1,9 CDTi. OC kupuje od ponad 10 lat, nigdy nie miał szkód. 

Poniżej widzisz oferty dla pojazdu, który nie będzie jeździł za granicę. 

Opel Vectra, Tarnowskie Góry - nie będzie przebywał za granicą
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Beesafe
OC
AC
Assistance
NNW
400,00 zł rata od 220 zł
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
434,00 zł rata od 434 zł
Link4
OC
AC
Assistance
NNW
456,48 zł rata od 252,24 zł
TUZ Ubezpieczenia
OC
AC
Assistance
NNW
461,00 zł rata od 288 zł
Link4
OC
AC Mini
Assistance
NNW
525,48 zł rata od 286,74 zł
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
536,00 zł rata od 536 zł
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
585,00 zł rata od 585 zł
Beesafe
OC
AC Mini
Assistance
NNW
659,00 zł rata od 659 zł
Link4
OC
AC Mini
Assistance
NNW
671,38 zł rata od 359,69 zł
mtu24.pl
OC
AC
Assistance
NNW
738,00 zł rata od 242 zł
Opel Vectra, Tarnowskie Góry - nie będzie przebywał za granicą
Beesafe
400,00 złrata od 220.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Trasti
434,00 złrata od 434.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Link4
456,48 złrata od 252.24 zł
OC
AC
Assistance
NNW
TUZ Ubezpieczenia
461,00 złrata od 288.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Link4
525,48 złrata od 286.74 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Trasti
536,00 złrata od 536.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Uniqa
585,00 złrata od 585.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Beesafe
659,00 złrata od 659.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Link4
671,38 złrata od 359.69 zł
OC
AC
Assistance
NNW
mtu24.pl
738,00 złrata od 242.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW

A to są oferty dla auta, które będzie przebywało za granicą ponad 3 miesiące w roku. 

Opel Vectra, Tarnowskie Góry - ponad 3 miesiące za granicą
UbezpieczycielZakres ubezpieczeniaCena roczna
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
404,00 zł rata od 404 zł
TUZ Ubezpieczenia
OC
AC
Assistance
NNW
461,00 zł rata od 288 zł
Beesafe
OC
AC
Assistance
NNW
489,03 zł rata od 268,96 zł
Balcia Insurance
OC
AC
Assistance
NNW
524,68 zł rata od 524,68 zł
Trasti
OC
AC
Assistance
NNW
536,00 zł rata od 536 zł
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
585,00 zł rata od 336,50 zł
TUZ Ubezpieczenia
OC
AC
Assistance
NNW
623,00 zł rata od 480 zł
Uniqa
OC
AC
Assistance
NNW
665,00 zł rata od 665 zł
mtu24.pl
OC
AC
Assistance
NNW
738,00 zł rata od 242 zł
Opel Vectra, Tarnowskie Góry - ponad 3 miesiące za granicą
Trasti
404,00 złrata od 404.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
TUZ Ubezpieczenia
461,00 złrata od 288.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Beesafe
489,03 złrata od 268.96 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Balcia Insurance
524,68 złrata od 524.68 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Trasti
536,00 złrata od 536.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Uniqa
585,00 złrata od 336.50 zł
OC
AC
Assistance
NNW
TUZ Ubezpieczenia
623,00 złrata od 480.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
Uniqa
665,00 złrata od 665.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW
mtu24.pl
738,00 złrata od 242.00 zł
OC
AC
Assistance
NNW

Widzimy, że w przypadku, gdy nasz modelowy kierowca nie wybiera się za granicę, więcej towarzystw ubezpieczeniowych jest skłonnych przedstawić ofertę, a niektóre z nich, jak np. Link4 czy Beesafe, są w stanie dorzucić AC Mini w dobrym pieniądzu. 

Co się stanie, gdy okłamiesz formularz? Jeżeli w formularzu zaznaczysz, że pojazd nie będzie poruszał się za granicą Polski, żeby dostać lepszą ofertę, a pojedziesz za granicę i będziesz tam mieć szkodę, towarzystwo ubezpieczeniowe ma prawo do rekalkulacji składki według nowej oceny ryzyka. Może też spróbować obniżyć kwotę odszkodowania albo nakazać Ci zwrot jego części.

Ale nie musisz kłamać w naszym formularzu. Składki są tak niskie, że nie ma takiej potrzeby. Możesz na to liczyć, tak jak możesz liczyć na rankomat.pl.

Co warto wiedzieć?

  • Państwa sygnatariusze Jednolitego Porozumienia Między Biurami Narodowymi (tzw. Porozumienia Wielostronnego) honorują wzajemnie krajowe umowy ubezpieczenia OC. Niektóre z tych państw wymagają dodatkowo posiadania Międzynarodowego Certyfikatu Ubezpieczenia, tzw. Zielonej Karty.
  • Samochody zarejestrowane w Polsce powinny mieć OC wykupione w Polsce. Auta zarejestrowane za granicą i nie sprowadzone z zamiarem rejestracji w Polsce, powinny mieć zagraniczne OC.
  • W razie szkody za granicą należy skontaktować się z Polskim Biurem Ubezpieczycieli Komunikacyjnych, które wskaże reprezentanta ds. roszczeń (jeśli to my jesteśmy poszkodowani). Gdy to my spowodujemy szkodę, trzeba poszkodowanemu udostępnić nasze dane ubezpieczeniowe. 

FAQ – najczęściej zadawane pytania

  1. Czy na polskim OC mogę jeździć za granicą?

    Tak, we wszystkich krajach, które honorują polskie OC. W Europie nie będzie z tym problemu. W niektórych pastwach możesz potrzebować Zielonej Karty.

  2. Kiedy mogę kupić polskie OC?

    W momencie, kiedy mieszkasz w Polsce na stałe (lub po prostu posiadasz adres zameldowania w Polsce) oraz Twój samochód jest zarejestrowany w Polsce, możesz wykupić polskie OC.

  3. Czy potrzebuję AC, jadąc za granicę?

    AC jest ubezpieczeniem dobrowolnym, więc nie ma takiego obowiązku.