Dziś trudno wyobrazić sobie wyprawę samochodem pozbawionym systemu chłodzenia, czyli tzw. klimatyzacji. To udogodnienie gwarantuje komfort podróży, a jednocześnie zwiększa bezpieczeństwo jazdy. Czym różni się klimatyzacja automatyczna od manualnej? Dlaczego wybór odpowiedniego systemu klimatyzacji przysparza kłopotów i który lepiej sprawdzi się w Twoim przypadku? 

Klimatyzacja w samochodzie nie jest już niczym zaskakującym. Znajdziemy ją w wersach podstawowych niemal wszystkich nowych samochodów. Zmieniający się klimat i coraz wyższe temperatury sprawiają, że podróżowanie bez systemu chłodzenia jest niekomfortowe, a nawet niebezpieczne.

Znajdź OC już od 329zł!
Bez wychodzenia z domu

  • Ceny OC w 3 minuty
  • Oferty kilkunastu towarzystw ubezpieczeniowych
  • Pomoc 200 agentów

Klimatyzacja pozwala na utrzymanie we wnętrzu auta optymalnych warunków, zapewnia komfort termiczny, a przez to wpływa na samopoczucie kierowcy i pasażerów. Warto jednak pamiętać, że system chłodzenia powietrza przydaje się również w okresie jesienno-zimowym. Co jest korzystniejsze - klimatyzacja manualna czy automatyczna? Sprawdź to razem z nami!

Jak działa klimatyzacja w samochodzie?

Każda klimatyzacja spełnia dwa zadania. Przede wszystkim ma schładzać powietrze dostające się do wnętrza oraz usuwać zalegającą wilgoć (nawiew należy nakierować na szyby). Wszystko to ma poprawić komfort jazdy i zwiększyć bezpieczeństwo podróżujących. 

Warto wiedzieć

Zasada działania klimatyzacji opiera się na zmianie stanu skupienia czynnika chłodzącego z ciekłego na gazowy.

Klimatyzacja samochodowa działa na zasadzie zamkniętego obiegu, w którego wnętrzu krąży gaz – czynnik chłodzący. Powietrze trafia najpierw do kompresora, następnie przechodzi przez skraplacz i osuszacz. Na samym końcu układu znajduje się parownik. Gaz wydostający się z niego ponownie wędruje do kompresora, a cały obieg zaczyna się od nowa. 

Budowa układu klimatyzacji samochodowej

Zarówno klimatyzacja manualna, jak i automatyczna składają się z wielu podzespołów, z których każdy pełni istotną funkcję. Cały układ dzieli się na część niskiego ciśnienia i wysokiego ciśnienia. Do elementów systemu klimatyzacji zalicza się takie elementy jak:

  • sprężarkę klimatyzacji, czyli kompresor klimatyzacji – jest to najważniejszy element całego systemu, którego zadaniem jest zasysanie czynnika chłodzącego w postaci gazu i nadanie mu odpowiedniego ciśnienia, a następnie wpompowanie go do skraplacza; ze względu na budowę wyróżnia się kompresor tłokowy, spiralny, łopatkowy;
  • skraplacz, czyli chłodnica lub kondensator klimatyzacji – następuje tu skroplenie czynnika chłodzącego; zadaniem elementu jest też przechwycenie energii cieplnej, przekazanie jej rurkom i lamelom, a dalej do atmosfery;
  • osuszacz zbiornika klimatyzacji samochodowej – przechodzi przez niego czynnik chłodniczy w postaci ciekłej wraz z olejem; jego zadaniem jest pochłanianie wilgoci z układu klimatyzacji;
  • zawór rozprężny – reguluje ilość przepływającego czynnika chłodzącego, znajduje się pomiędzy skraplaczem a parownikiem i ma zazwyczaj kształt rurki; zawór monitoruje ciśnienie oraz temperaturę w układzie, odfiltrowuje też zanieczyszczenia znajdujące się w powietrzu;
  • parownik – obniża temperaturę powietrza za pomocą czynnika chłodniczego; gaz przepływający przez niego pochłania ciepło z kabiny, powietrze wydostając się nad chłodną powierzchnią parownika wypływa przez otwory wentylacyjne.

Czynnik chłodzący, czyli co?

Czynnik chłodniczy (chłodzący) jest substancją używaną w systemach klimatyzacji, którego zadaniem jest absorbowanie ciepła i przenoszenie w inne miejsce w celu rozproszenia. W tradycyjnych systemach chłodniczych czynnik przechodzi cykl termodynamiczny – przejście z fazy gazowej do ciekłej i odwrotnie. 

Obecnie stosowane są trzy najpopularniejsze rodzaje czynników do klimatyzacji samochodowej:

  • R-134a,
  • R-1234yf,
  • R-744.

Pierwszy z nich stosowany jest w samochodach wyprodukowanych przed 2017 rokiem, z kolei drugi używany jest w systemach chłodzenia aut wyprodukowanych po 2017 i sprzedawanych w krajach Unii Europejskiej. 

Uwaga!

Szacuje się, że każdego roku ubywa koło 10% czynnika chłodzącego. Niedobory warto uzupełniać raz na 12 miesięcy, najlepiej gdy temperatura na zewnątrz osiągnie wartości dodatnie.

Czym jest klimatyzacja manualna?

W klimatyzację manualną wyposażone są zazwyczaj kilkunastoletnie samochody - steruje się nią ręcznie za pomocą prostego panelu. Jest on wyposażony w pokrętła oraz przyciski umożliwiające regulację temperatury powietrza, siły nadmuchu i kierunku nawiewu.

Klimatyzację włącza się, korzystając z przycisku oznaczonego skrótem AC

Klimatyzacja ręczna jest bardzo prosta w obsłudze – kierowca samodzielnie kontroluje parametry i zmienia ustawienia zgodnie ze swoimi potrzebami. Zaletą manualnej klimatyzacji jest też jej większa odporność na uszkodzenia. Mniej elektroniki oznacza mniejszą szansę na awarię. Co się z tym wiąże, koszt naprawy klimatyzacji manualnej będzie znacznie niższy niż w przypadku klimatyzacji automatycznej.

Kierowca może też samodzielnie zdiagnozować usterkę, co w przypadku bardziej zaawansowanych technologii nie jest już takie proste.

Czym jest klimatyzacja automatyczna?

Klimatyzacja automatyczna, czyli tzw. climatronic, to system chłodzenia, w którym za wszystkie zachodzące procesy odpowiada komputer. Użytkownik musi jedynie ustawić oczekiwaną temperaturę na elektronicznym wyświetlaczu. Komputer samodzielnie dopasuje kierunek nawiewu i jego siłę. 

Wypowiedź eksperta

Nowoczesne systemy chłodzenia stosowane w nowych samochodach umożliwiają ustawienie jednakowej temperatury powietrza dla całego samochodu, a jednocześnie pozwalają na stworzenie kilku różnych stref chłodzenia. Dodatkowo mogą być wyposażone w czujnik jakości powietrza zewnętrznego. Wykrycie zbyt dużej ilości zanieczyszczeń spowoduje włączenie zamkniętego obiegu powietrza.
Stefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnychStefania Stuglik, Specjalista ds. ubezpieczeń komunikacyjnych

Klimatyzacja automatyczna jest bardzo wygodna w obsłudze. Kierowca nie musi zajmować się regulowaniem parametrów i może skupić się na jeździe. Climatronic zapewnia większy komfort, ponieważ system sam dopasowuje ustawienia do warunków panujących we wnętrzu pojazdu. Elektroniczne czujniki reagują też na zmieniające się warunki pogodowe. 

Klimatyzacja manualna a automatyczna – porównanie

Zastanawiasz się, który system chłodzenia jest lepszy – manualna czy automatyczna klimatyzacja? Który sprawdzi się lepiej? Warto pamiętać, że oba rodzaje klimatyzacji są zbudowane w taki sam sposób i składają się z takich samych elementów bazowych. Oba rozwiązania mają też swoich zwolenników i przeciwników. To, które z nich wybierzesz, zależy od twoich upodobań i potrzeb.

Klimatyzacja automatyczna szybciej schładza powietrze do zadanej temperatury, co może być nieocenione w upalne dni. Jeśli auto jest nagrzane, klimatyzacja automatyczna początkowo chłodzi na 100%, a dopiero przed osiągnięciem 20 stopni dokonuje odpowiednich korekt w kierowaniu powietrza, zapewniając możliwie największy komfort podróżnym.

Automatyczną klimatyzację wybiorą osoby, które cenią funkcjonalność, wygodę – obsługa climatronic wymaga jedynie ewentualnej korekty temperatury. System automatyczny może też monitorować wilgotność powietrza, reagować na zmianę warunków pogodowych.

Manualna klimatyzacja cieszy się zwłaszcza zainteresowaniem osób, które obawiają się kosztów napraw związanych z dużą ilością podzespołów elektronicznych.

Wciąż pokutuje również przekonanie, że klimatyzacja manualna generuje niższe koszty paliwa. Jak jest naprawdę?

Która klimatyzacja zużywa więcej paliwa?

Mówi się, że automatyczna klimatyzacja oznacza większe wydatki na paliwo. Warto jednak podkreślić, że niezależnie od rodzaju klimatyzacji, jej uruchomienie spowoduje większe spalanie. Dlatego też kwestia zużycia paliwa nie powinna przesądzać o wyborze systemu chłodzenia. 

Warto wiedzieć

Choć nie ma żadnych statystyk potwierdzających taką tezę, to używanie klimatyzacji automatycznej może oznaczać mniejsze spalanie paliwa. W trakcie jej pracy okresowo zostaje wyłączona sprężarka, czyli element będący głównym obciążnikiem dla silnika, najbardziej odpowiedzialny za zwiększenie zużycia benzyny.

Ile kosztuje serwis klimatyzacji manualnej i automatycznej?

Jakie są koszty serwisowania klimatyzacji? Nie ma tu znaczenia, czy korzystasz z klimatyzacji automatycznej, czy też masz klimatyzację manualną, cena usługi będzie taka sama.

Co wchodzi w skład serwisu? To czyszczenie, odgrzybianie i nabijanie klimatyzacji. Różnice w cenie dotyczą napraw systemu – nowoczesne systemy są bogate w elektronikę, dlatego cena naprawy będzie wyższa niż w przypadku klimatyzacji ręcznej.

W 2024 roku zapłacisz średnio następujące kwoty za poszczególne usługi:

  • serwis i ozonowanie – 259-380 zł;
  • serwis i odgrzybianie – 333-516 zł;
  • sprawdzanie szczelności układu – 92,60-154 zł;
  • wymiana filtra kabinowego – 37,70-57,20 zł.

Awaria klimatyzacji a ubezpieczenie samochodu

Niedziałająca klimatyzacja może znacznie obniżyć komfort podróżowania, zwłaszcza w gorące, letnie dni. Czy istnieje ubezpieczenie, które przyda się w przypadku awarii systemu chłodzenia? Jednym z produktów, który może zainteresować kierowców jest tzw. motogwarancja, czyli ubezpieczenie od awarii samochodu.

Zajrzyj też do naszego poradnika!

Czym jest i co zapewnia ubezpieczenie od awarii samochodu?

Jest to inaczej gwarancja na używane auto, które oferują komisy samochodowe, banki, dealerzy czy firmy leasingowe. Zakres usług uwzględniony zostaje w umowie – warto sprawdzić, jakie zdarzenia objęte są ochroną. W wielu przypadkach można liczyć również na naprawę systemu klimatyzacji.

Cena motogwarancji uzależniona jest od:

  • długości trwania umowy,
  • wybranego pakietu,
  • sumy ubezpieczenia.

Poza ochroną na wypadek awarii kierowca może wykupić też ubezpieczenie assistance, która również zapewnia wsparcie w razie wykrycia usterki w podróży. Są to jednak dwa odmienne produkty różniące się zakresem świadczeń, oferowanym wsparciem czy ceną.

Assistance można zakupić przez Internet, korzystając z kalkulatora OC i AC. Narzędzie to pozwala szybko i bez wychodzenia z domu sprawdzić oferty towarzystw ubezpieczeniowych i wybrać odpowiedni pakiet ochrony. Dobre, rozbudowane ubezpieczenie zapewnia spokój w drodze, gwarantuje pomoc w razie nieprzewidzianych zdarzeń.

Warto rozważyć rozszerzenie obowiązkowego ubezpieczenia OC o produkty dodatkowe, zwłaszcza że assistance dostępne jest zarówno w wersji całorocznej, jak i w wariancie krótkoterminowym, gdy chcesz się czuć bezpieczniej w trakcie konkretnego wyjazdu. Obie opcje są dostępne w porównywarce ubezpieczeń online!

Co warto wiedzieć?

  1. Manualna klimatyzacja to system chłodzenia powietrza sterowany ręcznie za pomocą specjalnego panelu.
  2. Klimatyzacja automatyczna wymaga jedynie ustawienia temperatury, system sam reguluje siłę nawiewu powietrza oraz kierunek.
  3. Zasada działania obu rodzajów klimatyzacji jest taka sama.
  4. Koszty serwisowania klimatyzacji manualnej i automatycznej są porównywalne.
  5. Szybkość dochodzenia do zadanej temperatury to największa zaleta klimatyzacji automatycznej.
  6. Nowoczesne systemy chłodzenia pozwalają na regulację temperatury jednakowej w całym aucie, ale też na stworzenie kilku różnych stref chłodzenia.

FAQ - najczęściej zadawane pytania

  1. Czy automatyczna klimatyzacja jest wygodniejsza od manualnej?

    Klimatyzacja automatyczna nie wymaga od użytkownika ustawiania poszczególnych parametrów. Kierowca może skoncentrować się na jeździe. System chłodzenia dostosuje się do panujących warunków pogodowych. Ingerencja prowadzącego jest więc w tym przypadku ograniczona do minimum.

    W przypadku klimatyzacji manualnej kierowca musi samodzielnie ustawiać parametry korzystając z przycisków i pokręteł znajdujących się na panelu sterowania.

  2. Czym jest klimatyzacja półautomatyczna?

    Klimatyzacja półautomatyczna ma jedynie utrzymywać zadaną temperaturę, a jej nawiew sterowany jest ręcznie.

  3. Co oznacza skrót AC w systemie klimatyzacji?

    AC to Air Conditioning, czyli klimatyzacja. Napis taki znajduje się na włączniku systemu chłodzenia. Jego wciśnięcie powoduje uruchomienie klimatyzacji.

  4. Jak często uzupełniać czynnik chłodzący w układzie klimatyzacji?

    Zaleca się, aby czynnik chłodzący uzupełniać raz w roku. Najlepiej robić to, gdy na zewnątrz panują już temperatury dodatnie.

  5. Czy klimatyzacja wpływa na poziom zużycia paliwa?

    Każda uruchomiona klimatyzacja powoduje zwiększenie zużycia paliwa – nie ma znaczenia, czy jest to klimatyzacja manualna czy automatyczna.