Przy udzielaniu kredytu hipotecznego bank wymaga wykupienia polisy i scedowania jej na kredytodawcę. To, jaki produkt wybierzesz, zależy już jednak od ciebie. Wyjaśniamy, ile kosztuje ubezpieczenie mieszkania z cesją, ile odszkodowania przechodzi na bank, a ile na właściciela mieszkania. I jak ustanowić cesję praw.

Zabezpieczenie kredytu hipotecznego na wypadek różnych zdarzeń losowych leży po stronie banku, dlatego będzie on wymagał od ciebie posiadania polisy mieszkaniowej. Polisa stanowi gwarancję pokrycia kosztów kredytu. Wystarczy już podstawowa polisa, ale też wkład własny czy wskazanie źródła dochodu - chodzi o pewność, że nie tylko spłacisz kredyt hipoteczny, ale zabezpieczysz się w razie szkody całkowitej, np. pożaru mieszkania na kredyt.

WAŻNE!
Cesję praw do odszkodowania przenosi właściciel domu czy mieszkania na kredyt. Do właściciela nieruchomości należy też decyzja o zakresie ochrony. Dodatkowym zabezpieczeniem będzie zakup ubezpieczenia ponad to, czego wymaga bank.

Co oznacza cesja w polisie mieszkaniowej?

Cesja w polisie mieszkaniowej występuje w sytuacji, gdy bank pożyczający pieniądze na zakup nieruchomości chce tym samym maksymalnie zabezpieczyć swój kapitał, czyli zminimalizować podejmowane ryzyko. Dlatego też wymaga od swoich klientów ubezpieczenia nieruchomości, do której odnosi się kredyt, a następnie scedowania jej na siebie.

Cesja polisy mieszkaniowej to nic innego, jak przekazanie praw do odszkodowania z polisy na bank. Wtedy odszkodowanie przechodzi na bank, ale nie w każdej sytuacji. Prawa do odszkodowania przelewa cedent, czyli klient/kredytobiorca. Podmiotem, na który przelewane są prawa, jest z kolei bank/kredytodawca – jego w tej procedurze nazywa się cesjonariuszem.

Polisa z cesją na bank powinna zawierać następujące informacje:

  • co jest przedmiotem cesji – wyraźne wskazanie nieruchomości, która jest ubezpieczana;
  • kto jest cesjonariuszem – pełne dane banku;
  • wysokość kwoty pieniężnej, której dotyczy cesja i która jednocześnie jest równa wysokości udzielonej pożyczki.

Cesja praw do polisy to standardowa procedura bankowa, którą w Polsce stosują wszystkie podmioty udzielające kredytów hipotecznych.

PAMIĘTAJ!
Cesja ubezpieczenia na bank dotyczy jedynie ubezpieczenia murów. W razie szkody całkowitej bank otrzyma odszkodowanie do wysokości udzielonego kredytu. W innych sytuacjach, np. kradzieży roweru z ubezpieczonego mieszkania odszkodowanie przechodzi na ciebie.

Czy ubezpieczenie z cesją na bank jest obowiązkowe?

Teoretycznie w Polsce ubezpieczenie nieruchomości jest obowiązkowe tylko w jednym przypadku: kiedy posiadasz gospodarstwo rolne o powierzchni większej niż jeden hektar, musisz wykupić polisę dedykowaną rolnikom, która obejmuje m. in. znajdujące się na działce zabudowania. W praktyce jest jednak jeszcze jedna sytuacja, w której polisa mieszkaniowa jest wymagana, mianowicie zakup mieszkania lub domu w oparciu o kredyt hipoteczny. 

Chociaż nie narzucają tego żadne odgórne przepisy, przy udzielaniu kredytu hipotecznego banki standardowo wymagają od swoich klientów ubezpieczenia kredytowanej nieruchomości, przynajmniej w podstawowym zakresie. Jeśli klient odmówi zakupu polisy, nie uzyska pożyczki, a więc jest to wymóg konieczny. Wykupione ubezpieczenie trzeba później scedować na bank, co oznacza, że po powstaniu szkody, to kredytodawca, a nie kredytobiorca uzyska odszkodowanie. 

Obowiązkowe ubezpieczenie mieszkania czy domu kupowanego na kredyt to zabezpieczenie finansowe dla banku, dzięki któremu ten minimalizuje ryzyko poniesienia strat. Koszty takiego ubezpieczenia pokrywa jednak klient, chociaż z racji że wymagany jest tylko podstawowy zakres, wysokość składki nie jest przesadnie wysoka. 

Od jakich zdarzeń chroni polisa mieszkaniowa z cesją na bank? 

Najczęściej ubezpieczenia mieszkania, jakich banki wymagają przy kredycie hipotecznym, muszą mieć tylko podstawowy zakres. Konieczne jest więc tylko ubezpieczenie murów i ewentualnie elementów stałych, a ochrona zamyka się w dosłownie kilku zdarzeniach, takich jak: pożar, zalanie, upadek statku powietrznego, uderzenie pojazdu mechanicznego, upadek drzew i masztów, uderzenie pioruna czy wichura. 

Co ważne, ubezpieczenie nieruchomości z cesją możesz poszerzyć w takim zakresie, w jakim chcesz, a cesja ubezpieczenia, czyli dobrowolne przeniesienie praw, będzie dotyczyła wyłącznie opisanej wyżej ochrony murów (czasem też elementów stałych). 

Podstawowe ubezpieczenie murów przy kredycie hipotecznym możesz więc wzbogacić o ochronę ruchomości domowych i innych rodzajów mienia, np. przedmiotów specjalnych czy licznych zabudowań na posesji. Do podstawowego katalogu zdarzeń losowych możesz też dokupić kolejne ryzyka, np. powódź, przepięcie, eksplozję, implozję, lawinę, pękania mrozowe czy stłuczenie przedmiotów szklanych. Dostępne są także innego typu ryzyka, np. kradzież z włamaniem, rabunek, kradzież zwykła, dewastacja czy wandalizm. Z perspektywy lokatorów przydatne mogą też okazać się takie dodatki, jak Home Assistance czy OC w życiu prywatnym, które zabezpieczy cię finansowo przed skutkami szkód, jakie nieumyślnie wyrządzisz na zdrowiu lub mieniu osób trzecich. 

Pamiętaj jednak, że im szerszy jest zakres ubezpieczenia, tym wyższa jest też składka. Z drugiej jednak strony, minimalny zakres ubezpieczenia zabezpiecza finansowo głównie kredytodawcę, a jako właściciel mieszkania możesz po szkodzie ewentualnie uzyskać część odszkodowania.

Ile kosztuje ubezpieczenie nieruchomości z cesją na bank?

Sprawdziliśmy, jaki jest koszt ubezpieczenia dwóch mieszkań znajdujących się w Poznaniu: 

  • kawalerki 35 mkw. o wartości 300 000 zł;
  • mieszkania trzypokojowego o powierzchni 80 mkw. i wartości 750 000 zł. 

W obu przypadkach zaznaczyliśmy w porównywarce, że potrzebna jest cesja na rzecz banku, a składkę obliczyliśmy dla podstawowego zakresu, czyli ochrony murów i elementów stałych przed pożarem i innymi zdarzeniami losowymi. 

Za ubezpieczenie do kredytu kawalerki w wariancie od ryzyk nazwanych trzeba zapłacić od 118 zł do 259 zł, w wariancie od ryzyk wszystkich (All Risks) od 175 zł do 450 zł. 

Ubezpieczenie mieszkania z cesją na bank (35 mkw.) – porównanie ofert

Towarzystwo ubezpieczeniowe

W cenie

Roczna składka

Ubezpieczenia od ryzyk nazwanych

Wiener

Home Assistance, dewastacja

118 zł

Europa Ubezpieczenia

Home Assistance, dewastacja

132 zł

Inter Polska

Home Assistance, dewastacja

138 zł

Benefia

Home Assistance

166 zł

TUZ

Home Assistance, dewastacja, pakiet medyczny

177 zł

Link4

Home Assistance, dewastacja, powódź

199 zł

Uniqa

Home Assistance, dewastacja, pakiet medyczny

229 zł

Proama

Home Assistance, dewastacja, przedmioty szklane

240 zł

Generali

Home Assistance, dewastacja, przedmioty szklane, pakiet medyczny

259 zł

Ubezpieczenia od ryzyk wszystkich (All Risks)

Europa Ubezpieczenia

Home Assistance, dewastacja, powódź

175 zł

Wiener

Home Assistance, dewastacja, przedmioty szklane

182 zł

Inter Polska

Home Assistance, dewastacja

187 zł

Benefia

Home Assistance, przedmioty szklane

199 zł

Link4

Home Assistance, dewastacja, powódź

256 zł

TUZ

Home Assistance, dewastacja, przedmioty szklane, pakiet medyczny

288 zł

Generali

Home Assistance, dewastacja, pakiet medyczny, przedmioty szklane

450 zł

Tabela 1. Źródło: rankomat.pl (stan na: 17.08.2024 r.).

W wariancie od ryzyk nazwanych koszt opisanego wyżej 3-pokojowego mieszkania wynosi 229-417 zł. W opcji All Risks taka polisa kosztuje od 308 zł do 683 zł. Wszystkie podane kwoty odnoszą się do rocznego okresu ubezpieczenia, a poszczególne oferty w niewielkim stopniu się od siebie różnią, głównie wliczonymi w cenę dodatkami takimi, jak: Home Assistance, pakiet medyczny, powódź czy stłuczenie przedmiotów szklanych. 

Wypowiedź eksperta

Na wysokość składki ubezpieczeniowej wpływa co najmniej kilka czynników, ale kluczowe są dwa: zakres ochrony oraz łączna wartość ubezpieczonego mienia. Na przykładzie przeprowadzonej kalkulacji widać wyraźnie, że cenniejsze i większe mieszkanie jest droższe w ubezpieczeniu. Na wysokość składki wpływ ma też wybrany wariant – ogólnie polisy All Risks są nieco droższe, co wynika z ich formuły oraz szerszej ochrony. Nie bez znaczenia jest też towarzystwo, w którym chcemy kupić polisę. Dla niemal identycznego produktu każdy ubezpieczyciel ma nieco inną cenę, a różnice potrafią sięgać nawet kilkuset złotych w skali roku.
Ewelina Ratajczak, Specjalista ds. ubezpieczeń na życie i nieruchomościEwelina Ratajczak, Specjalista ds. ubezpieczeń na życie i nieruchomości

Ubezpieczenie mieszkania z cesją na bank (80 mkw.) – porównanie ofert

Towarzystwo ubezpieczeniowe

W cenie

Roczna składka

Ubezpieczenia od ryzyk nazwanych

Europa Ubezpieczenia

Home Assistance, dewastacja

229 zł

Wiener

Home Assistance, dewastacja

275 zł

Uniqa

Home Assistance, dewastacja, pakiet medyczny

319 zł

Link4

Home Assistance, dewastacja, powódź

334 zł

Proama

Home Assistance, dewastacja, przedmioty szklane

346 zł

Inter Polska

Home Assistance, dewastacja

347 zł

Generali

Home Assistance, dewastacja, przedmioty szklane, pakiet medyczny

384 zł

TUZ

Home Assistance, dewastacja, pakiet medyczny

390 zł

Benefia

Home Assistance

417 zł

Ubezpieczenia od ryzyk wszystkich (All Risks)

Europa Ubezpieczenia

Home Assistance, dewastacja, powódź

308 zł

Wiener

Home Assistance, dewastacja, przedmioty szklane

393 zł

Link4

Home Assistance, dewastacja, powódź

410 zł

Inter Polska

Home Assistance, dewastacja

495 zł

Benefia

Home Assistance, przedmioty szklane

501 zł

TUZ

Home Assistance, dewastacja, przedmioty szklane, pakiet medyczny

607 zł

Generali

Home Assistance, dewastacja, przedmioty szklane, pakiet medyczny

683 zł

Tabela 2. Źródło: rankomat.pl (stan na: 17.08.2024 r.).

PORÓWNAJ CENY

Co z cesją na bank w razie remontu domu i mieszkania?

Kiedy kupujesz mieszkanie za pośrednictwem banku, najczęściej musisz je jeszcze wyremontować czy wykończyć, a do tego urządzić. Ponosisz wówczas koszty rzędu minimum kilkunastu czy kilkudziesięciu tysięcy złotych. Pieniądze wydane na remont zwiększają łączną wartość nieruchomości i warto uwzględnić to również w polisie mieszkaniowej. 

Nakłady inwestycyjne, elementy stałe, a także meble, rzeczy osobiste, komputery i niemal całe mienie ruchome, jakie wprowadziliśmy do nowego mieszkania, możemy ubezpieczyć z tej samej polisy, którą scedowaliśmy na bank. Wystarczy tylko wykupić odpowiednie rozszerzenia, co oczywiście będzie się wiązało z podwyższeniem składki. 

Jeśli dojdzie do szkody na tym mieniu (ruchomości, elementy stałe, nakłady inwestycyjne), jako że jest twoją własnością i nie było finansowane z kredytu, wypłata odszkodowania będzie przysługiwała już nie bankowi, tylko tobie. Zapłacenie nieco wyższej składki pozwoli więc kompleksowo zabezpieczyć majątek, a polisa nie będzie już ograniczała się tylko do ochrony środków zainwestowanych przez bank.

Na co zwracać uwagę przy wyborze ubezpieczenia mieszkania?

Ubezpieczenie mieszkania powinno być dopasowane do specyfiki posiadanej nieruchomości, realnych zagrożeń oraz potrzeb lokatorów. Podstawowy zakres polisy warto byłoby więc poszerzyć np. o ochronę ruchomości domowych, ryzyka kradzieżowe, powódź, stłuczenie przedmiotów szklanych czy dodatki dedykowane lokatorom, jak Home Assistance czy OC w życiu prywatnym. Współcześnie dostępnych jest też wiele mniej oczywistych rozszerzeń, chociażby ubezpieczenie przedmiotów do działalności, ochrona zabudowań na posesji czy domu letniskowego poza nim. 

Poza dobraniem odpowiedniego zakresu, przy wyborze ubezpieczenia mieszkania warto zwrócić uwagę również na inne kwestie, głównie na:

  1. Sumy ubezpieczenia (SU) – przy ubezpieczeniu mieszkania musisz zadeklarować wartość posiadanego majątku, czyli podać SU. Przy wycenie murów i elementów stałych pomocny może okazać się operat szacunkowy, jednak wartość ruchomości domowych trzeba oszacować samodzielnie. Bardzo ważne jest, żeby zadeklarowane kwoty jak najlepiej oddawały realną wartość posiadanego majątku, w innym wypadku albo przepłacisz za ubezpieczenie, albo zaryzykujesz zbyt niskie odszkodowanie przy większej lub całkowitej szkodzie.
  2. Wyłączenia odpowiedzialności – czyli konkretne sytuacje, w których ochrona ubezpieczeniowa nie działa. Każde towarzystwo ma nieco inną listę wyłączeń i dlatego koniecznie sprawdź ją w OWU jeszcze przed podpisaniem umowy polisowej.
  3. Limity odpowiedzialności – czyli dodatkowe ograniczenia, które mogą dotyczyć konkretnych ryzyk lub rodzajów mienia. Tutaj również każdy ubezpieczyciel stosuje własne limity.
  4. Karencje – czyli czasowe wyłączenia odpowiedzialności, które pojawiają się najczęściej przy ryzyku powodzi, ale u niektórych ubezpieczycieli także przy innych zdarzeniach.
  5. Definicje zdarzeń losowych i innych ryzyk – niektóre towarzystwa mogą wprowadzać definicje nieco różniące się od standardowych, co może być istotne dla uznania szkody.
  6. Wysokość składki – zawsze warto porównać koszty ubezpieczenia o danym zakresie w różnych towarzystwach. Dzięki temu możliwa jest naprawdę spora oszczędność.  
  7. Zawartość pakietu Home Assistance – czasami domowy assistance może mieć charakter mocno ograniczony, a winnych sytuacjach zawiera liczne i wartościowe usługi, np. zapewniające szerokie wsparcie po szkodzie. 
  8. SU i zasięg OC w życiu prywatnym – w tym przypadku jest dość duże zróżnicowanie jeśli chodzi o SU dla OC (od 50 000 zł do nawet 250 000 zł). Czasem też taki pakiet zapewnia ochronę tylko na obszarze Polski, a w innych sytuacjach w całej Europie, na terenie UE czy nawet na całym świecie. 

Gdzie kupić ubezpieczenie domu i mieszkania z cesją na bank?

Polisę mieszkaniową do kredytu hipotecznego kupisz w banku albo przez porównywarkę

Banki często oferują klientom polisę w pakiecie z kredytem, co może okazać się atrakcyjną propozycją, ale nie musi. Korzystając z tego wariantu oszczędzasz trochę czasu i unikasz dodatkowych formalności. Zawsze jednak warto przynajmniej sprawdzić, czy na rynku nie ma lepszych alternatyw.

PORÓWNAJ CENY

Przykładowo, w kalkulatorze ubezpieczeń nieruchomości online wystarczy tylko doprecyzować, o jaki produkt nam konkretnie chodzi (zakres ochrony) i jaką nieruchomość chcemy ubezpieczyć (jej parametry, czyli metraż, wartość, lokalizacja, itd.), a później zaznaczyć odpowiednie pola w porównywarce. Wówczas na ekranie ujrzymy przejrzystą tabelę z cenami i szczegółami poszczególnych ofert. Jeśli znajdziemy tam propozycję atrakcyjniejszą od polisy sugerowanej przez bank, możemy od razu przejść do zakupów i sfinalizować transakcję bez wychodzenia z domu.

Ważne informacje

1. Cesja polisy mieszkaniowej polega na przeniesieniu praw do odszkodowania na bank

2. Wymagane przez banki polisy do kredytu hipotecznego chronią mury i ewentualnie elementy stałe przed zdarzeniami losowymi

3. Podstawową polisę do kredytu można poszerzyć o mienie i ryzyka, które zapewnią lepszą ochronę majątku

4. Ubezpieczenie do kredytu można kupić w banku i w porównywarce, która pozwala sprawdzić kilkanaście ofert w konkurencyjnych cenach

FAQ – najczęściej zadawane pytania o ubezpieczenie mieszkania z cesją na bank

  1. Czy bank sprzedaje swoje polisy ubezpieczeniowe?

    Banki przy sprzedaży kredytów hipotecznych najczęściej współpracują z towarzystwami ubezpieczeniowymi na zasadzie bancassurance. Kredytodawca oferuje wówczas osobie biorącej pożyczkę możliwość nabycia dwóch produktów w pakiecie – polisy i kredytu.

  2. Komu zgłosić szkodę w ubezpieczonej nieruchomości z cesją na bank?

    Szkodę zawsze zgłasza się towarzystwu ubezpieczeniowemu. Można to zrobić w wybrany sposób – telefonicznie, mailem, w placówce ubezpieczyciela czy za pomocą oficjalnego formularza online. Ważne jest, żeby zgłoszenie odbyło się w terminie zapisanym w umowie polisowej – najczęściej jest to od 3 do 7 dni od daty zaistnienia zdarzenia ubezpieczeniowego.

  3. Czy mogę zrezygnować z ubezpieczenia przed spłatą kredytu hipotecznego?

    Dopóki jesteśmy dłużnikami banku, nie możemy zrezygnować z polisy mieszkaniowej. Pamiętajmy jednak, że zawsze możemy zmienić ubezpieczyciela, jeśli uznamy, że któreś z konkurencyjnych towarzystw ma ciekawszą czy tańszą ofertę. Po takiej zmianie każdorazowo musimy dokonać cesji na rzecz banku.

  4. Ile wynosi odszkodowanie dla banku z polisy mieszkaniowej z cesją?

    Maksymalna wysokość odszkodowania, na jakie może liczyć bank przy szkodzie całkowitej (np. całkowite spalenie się nieruchomości) jest zapisana w polisie – pierwotnie jest to równowartość udzielonej pożyczki. W miarę, jak kredyt będzie spłacany, wysokość maksymalnego odszkodowania dla banku zmniejsza się, ponieważ towarzystwo może mu wypłacić tylko tę część pożyczki, która nie została jeszcze spłacona.

  5. Na jaki okres wykupuje się ubezpieczenie mieszkania z cesją na bank?

    Nieruchomość kupiona w oparciu o kredyt hipoteczny musi być ubezpieczona do momentu, w którym kredyt zostanie całkowicie spłacony. Ciągłość ubezpieczenia powinna być zachowana, jednak podczas spłacania pożyczki możemy zmieniać ubezpieczycieli, jeśli uznamy, że jest to dla nas korzystne, a za każdym razem nieruchomość będzie chroniona w wymaganym przez bank zakresie.

  6. Kiedy uzyskam odszkodowanie z polisy dla mieszkania z cesją?

    Procedura i termin uzyskania odszkodowania dla polisy z cesją są takie same, jak dla polisy bez cesji. Na zgłoszenie szkody mamy, w zależności od towarzystwa, od 3 do 7 dni, a ubezpieczyciel powinien przelać nam odszkodowanie w terminie 30 dni od zdarzenia. Jeśli pojawiają się jakieś komplikacje i potrzebny będzie czas na dodatkowe ustalenia okoliczności szkody, towarzystwa ma dodatkowe 14 dni na zamknięcie postępowania i przelanie pieniędzy.